
🎬 فیلم «بروتالیست» تلاش میکند در مدت ۳ ساعت، تاریخ، سیاست و ایدئولوژی را به تصویر بکشد.
🕍 ایدهی فیلمساز در این اثر، بررسی تفکرات ضدیهود و علت شکلگیری کشور اسرائیل است. در پردهی اول، لازلو که یهودی است، از خانه و محل کار همسر آتیلا (یک کاتولیک آمریکایی) بیرون انداخته میشود. این ایدهی ضدمهاجر و ضدیهود در پردههای بعدی فیلم عمیقتر شده و بهعنوان یک زیرمتن مطرح میشود.
🏚 لازلو پس از ملاقات دوباره با هریسون، شغلی پیدا میکند اما زندگی جدیدی ندارد. او در خانهای ویران ساکن میشود که یادآور سرنوشت اشپیلمان در «پیانیست» است، انگار که همچنان از دست نازیها در حال فرار است.
🏛 لازلو مأموریت دارد بنای یادبودی برای مادر هریسون بسازد، اما این امر خشم مسیحیان را برمیانگیزد. پروتستانها نمیتوانند تحمل کنند که یک یهودی در کنارشان کلیسایی بسازد. جامعه از او متنفر است و او در محاصرهی ایدئولوژی ضدیهود در «رویای آمریکایی» قرار میگیرد.
🎨 طراحی خانهی لازلو با رنگهای سرد و دیوارهای ترکخورده انجام شده که فضایی سرد و ناامیدکننده را تداعی میکند. این فضا یادآور رکود اقتصادی آمریکا است، نه دوران شکوفایی «رویای آمریکایی».
🎞 **بروتالیست» قصد دارد داستان مردی را روایت کند که خدای معماری بروتالیسم است، اما درعینحال یک یهودی مهاجر و بازماندهی هولوکاست است که در آمریکایی گرفتار شده که سوسیالیسم و سرمایهداری در آن درگیر هستند و هریسون ثروتمند قصد تملک هنر او را دارد.**
📌 این حجم از ایدههای سنگین نیازمند زمان بیشتر و کارگردانی دقیقتری است تا جهان پیچیدهی فیلم به درستی به تصویر کشیده شود.