
ترجمه و خلاصه متن:
حضور گالادریل در شورای الروند در فیلم “ارباب حلقهها: یاران حلقه” غایب است، که کاملاً منطقی است، حتی اگر برای برخی از بینندگان دلیل آن کاملاً مشخص نباشد. فیلمهای “ارباب حلقهها” ساخته پیتر جکسون بر اساس رمان جی. آر. آر. تالکین به همین نام ساخته شدهاند که بین سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۵ در سه بخش منتشر شد. این رمان فانتزی برجسته، مفهوم پریان را از افسانههایی مانند افسانههای برادران گریم گرفت و آن را به الفها منتقل کرد. نقش گالادریل در این چشمانداز ادبی در حال تغییر کلیدی بود، با این حال حضور او در شورای الروند آن را تغییر میداد.
جکسون با اقتباس بخشی از رمان در هر فیلم، “یاران حلقه” را در سال ۲۰۰۱ اکران کرد و گالادریل را در تمام شکوه مقدسش نشان داد. گالادریل وهمآور کیت بلانشت، بیعیب و نقص است و کاملاً تجسم خلوص عرفانی شخصیت تالکین است. گالادریل در طول افسانهها نوسانات زیادی دارد، اما نمادگرایی او در اینجا به عنوان یک جادوگر و یک شخصیت مریم باکره است که تجسم زنانگی مقدس است. این در نقش او در فیلمها و چرایی حضور نداشتن او در شورای الروند در اولین تلاش سهگانه نقش دارد.
شورای الروند یاران حلقه را به سرنوشت گرد هم آورد
شورای الروند به طور تصادفی تشکیل شد، اگر تصادف را تصادف بنامید
شرکت کنندگان شورای الروند به طور تصادفی در ریوندل همزمان در کتاب حضور دارند، که در فیلم مشخص نیست. گالادریل دعوتنامهای را از دست نداده بود، او فقط نیامد. در همین حال، گالادریل به طور تصادفی سائورون را در “ارباب حلقهها: حلقههای قدرت”، نمایش تلویزیونی پرایم ویدیو، ملاقات میکند. این امر، رشته دیدارهای تصادفی بسیار مهم تالکین را ادامه داد، اما تا حدودی شخصیت گالادریل را با دوست شدن با دشمنش تغییر داد. در همین حال، گالادریل “یاران حلقه” پیتر جکسون، طبق کتاب، هیچ برخورد تصادفی عمدهای نداشت.
وقتی هابیتها در رمان “ارباب حلقهها” تالکین دچار مشکل میشوند، تام بامبادیل به طور تصادفی در همان نزدیکی است، “اگر تصادف را تصادف بنامید” – به قول تام. به همین ترتیب، گندالف اظهار میدارد که یافتن حلقه توسط بیلبو نشان دهنده “چیز دیگری در کار” فراتر از حلقه یگانه “ارباب حلقهها” است. این جغدهای پیر خردمند به سرنوشت اشاره میکنند که توسط خدای سرزمین میانه، ارو ایلوواتار، تعیین شده است. بنابراین، غیبت گالادریل در شورای تصادفی الروند تصادفی نبود. لگولاس، الف نماینده مورد نیاز در یاران حلقه بود، و گالادریل در آن زمان باید یک راز میبود.
گالادریل نیازی به حضور در شورای الروند نداشت
نقش گالادریل در جاهای دیگر “ارباب حلقهها” بود
گالادریل از دیدگاه روایت و موضوعی قرار نبود در شورای الروند شرکت کند. یاران حلقه یک کنسرسیوم آماده نبرد است که نشان دهنده هر یک از نژادهای کلیدی سرزمین میانه است و آن را به یک ماموریت دیپلماتیک رهبران جهان و همچنین یک عملیات نظامی تبدیل میکند. اینها نیز نقش مردان در دنیایی بود که تالکین در آن زمان مینوشت. قدرتمندترین الف “ارباب حلقهها” احتمالاً گالادریل است، اما نقش او در نسخهای از شخصیت که توسط جکسون بررسی شده، داخلی است. او در نسخههای دیگر در خویشاوندکشی میجنگد، اما دیدگاه جکسون آشکار است.
جکسون بانوی جنگل را به عنوان گالادریل خود انتخاب کرد، نه جنگجو. او کاملاً زیباست و نماد خود طبیعت و زنانگی مقدس است. گالادریل که اغلب در پرتو ماه (نمادی زنانه) دیده میشود، دیدگاه التقاطی جکسون از گالادریل، تصاویر языческий و مسیحی را با هم ترکیب میکند و به حساسیت درگیری درونی تالکین با این شخصیت را ثبت میکند. قدرتهای گالادریل در “ارباب حلقهها” نیز به او اجازه میدهد تا از راه دور با الروند صحبت کند. او نیازی به حضور فیزیکی در شورا نداشت و قرار نبود به یاران حلقه بپیوندد. او که هم مریم باکره و هم مادر طبیعت است، در عوض قرار است به یاران حلقه نشان دهد که واقعاً چه کسی هستند.
حضور نداشتن گالادریل در شورا برای داستان بهتر عمل میکند
معرفی گالادریل یکی از بهترین بخشهای سهگانه بود
اگرچه ممکن است به نظر برسد که نظرات گالادریل در شورای الروند با توجه به تجربه، خرد و نسب سلطنتی او منطقی باشد، اما منطقیتر بود که خرد او را برای نقطه بعدی داستان نگه داریم. استدلال شده است که گالادریل تجسم آنیما، ایده بدوی است که روانشناس کارل یونگ گفت در همه فرهنگها وجود دارد. این زن پریمانند به مردی نشان میدهد که کیست، و همزمان انتظارات او از زنان و پتانسیل او برای استفاده از جنبه زنانه خود یا تغییر انتظارات جنسیتی را منعکس میکند. با این حال، یاران حلقه باید قبل از قضاوت توسط گالادریل، به صورت جداگانه رشد کنند.
فرودو در تاریکترین ساعت خود، نماد مردانه شمشیر را کنار میگذارد و با نماد زنانه ویال میجنگد.
گالادریل به عنوان راهنمای آنیما به سوی دیدگاهی زنانه از طبیعت، از اوسانوه (تلهپاتی در سرزمین میانه) برای ارزیابی یاران حلقه استفاده میکند و مطابق با آن هدیه میدهد. فرودو در تاریکترین ساعت خود، نماد مردانه شمشیر را کنار میگذارد و با نماد زنانه ویال میجنگد و نام والای زن، البرت را برمیانگیزد و از نور ستاره برای مبارزه با شلوب استفاده میکند. گالادریل به هیچکس شمشیری هدیه نمیدهد، اما آشکارا به آراگورن غلافی برای شمشیرش در کتاب میدهد. سام با هدایای داخلی گالادریل از طناب و خاک، شایر را بازسازی میکند.
سام فقط در کتاب خاک دریافت میکند، اما همچنان طناب هیثلین خود را در فیلم دریافت میکند.
گالادریل که توسط یاوانا، والای زن زمین، آموزش دیده است، به عنوان یک شگفتی جنگلی که بعداً هم برای تالکین و هم برای جکسون معرفی شد، عمل میکند. تالکین ژانر فانتزی را حول محور قهرمانی بنا کرد که با هر بخش از یک جستجو به تحقق میرسد. هم روی صفحه و هم روی پرده، اجرای دراماتیک این ماجراجویی نیازمند تعلیق و رمز و راز در مورد بخش بعدی است. “یاران حلقه” این رمز و راز را دنبال میکند زیرا یاران حلقه داستانهای کنار آتش گالادریل را رد و بدل میکنند و ایدهآلسازیهای گمراهکنندهای را که نارساییهای خودشان را نشان میدهد، بیان میکنند. آنها در نهایت با او (و خودشان) روبرو میشوند، انگیزههای خود را تعدیل میکنند و قویتر ظاهر میشوند.